Aprenentatge d’una tècnica de síntesi:  L'esquema

  1. Hi ha diferents tipus d'esquemes però tots són lleugeres variants uns d'els altres. Nosaltres aprendrem en aquesta activitat a fer l'esquema numèric i l'esquema en claus.
  2. Digues per a què serveix  fer l'esquema d'un text o d'una informació.
  3. L'esquema numèric ens permet presentar, a manera de guió, de què tracta o quin és el contingut d'un treball, d'uns apunts, d'un llibre, etc. Normalment, en diem un índex i consisteix en agrupar ordenadament els titulars de la informació que tenim.Estudia les normes següents que són les que cal seguir per fer un esquema numèric:

    3.1.Es tracta d'ordenar els titulars seguint un ordre numèric; per tant,  numerareu jeràrquicament (de  més general  a  menys) els títols que corresponen a cadascun dels capítols dels apunts o del treball, amb els seus apartats i subapartats. El sistema aceptat internacionalment respon a:

    1  Capítol I
    1.1 Apartat primer del capítol I
           1.1.1. Subapartat primer de l'apartat primer del capítol  I
               1.1.2  Subapartat segon de l'apartat primer del capítol  I
    i així succesivament....


    3.2. Activitat pràctica:  suposem que heu d'ordenar una sèrie d'exercicis que heu fet. Feu un esquema numèric (o índex) dels següents titulars:
    El Paleolític Superior
    L'etapa industrial
    Les etapes de la Història
    L'etapa depredadora
    El Paleolític
    L'Edat Mitjana
    El Neolític
    El Mesolític
    L'edat Moderna
    L'etapa agrària
    L'Edat Antiga
    El Paleolític Inferior

  4. L'esquema numèric és útil com a índex, però proporciona poca informació ja que solament permet agrupar ordenadament els titulars de la informació que tenim. Així que si també volem presentar el contingut dels diferents capítols i apartats de l'index que tenim, haurem d'utilitzar l'esquema en claus. Estudia les normes següents que són les que cal seguir per fer un esquema en claus:

    4.1  Per fer l'esquema d'una informació que sabem, primer hem de fer una  selecció entre les idees que sabem fins arribar a escollir la idea o eix central de la informació que sobre el tema tenim; és a dir, aquella sobre la qual gira tot el contingut de la informació, aquella que es relaciona amb la majoria i que respon a la pregunta: de què tracta?. 
    A continuació, s'han d'ordenar i agrupar les idees  fonamentals que tinguin  una mateixa relació amb la idea central . O sigui, totes les característiques, o totes les causes, o totes les conseqüències, per exemple. Aquesta relació s'estableix a través d'una clau principal, que indicarà característiques o  causes o  conseqüències,  etc. Convé escriure frases curtes que expressin en poques paraules el contingut essencial de l'idea.
    Després, cal anar ampliant la resta de l'esquema: afegint a cada una de les idees fonamentals la resta d'informació que sabem, obrint una nova clau.


    4.2 Activitat pràctica: Feu un esquema en claus del titulars anteriors.


    4.3 Feu l'esquema un claus de la informació que sabeu sobre l'Etapa Depredadora.

"il.lustració"La correcció

"il.lustració"recordeu que només es pot veure la correcció després d'haver fet l'exercici!


•activitat 3.2 Esquema numèric. Dues possibilitats:
                                                                          


• Activitat 4. 2 Esquema en claus dels titulars:

 

• Activitat 4. 3 Esquema en claus del P. Inferior (època més antiga de l'Etapa Depredadora):

                   

Tornar al Paleolític Superior