Aprenentatge d’una tècnica de síntesi: L'esquema
- Hi ha diferents tipus d'esquemes però tots són lleugeres variants uns d'els altres. Nosaltres aprendrem en aquesta activitat a fer l'esquema numèric i l'esquema en claus.
- Digues per a què serveix fer l'esquema d'un text o d'una informació.
- L'esquema numèric ens permet presentar, a manera de guió, de què tracta o quin és el contingut d'un treball, d'uns apunts, d'un llibre, etc. Normalment, en diem un índex i consisteix en agrupar ordenadament els titulars de la informació que tenim.Estudia les normes següents que són les que cal seguir per fer un esquema numèric:
3.1.Es tracta d'ordenar els titulars seguint un ordre numèric; per tant, numerareu jeràrquicament (de més general a menys) els títols que corresponen a cadascun dels capítols dels apunts o del treball, amb els seus apartats i subapartats. El sistema aceptat internacionalment respon a:
1 Capítol I
1.1 Apartat primer del capítol I
1.1.1. Subapartat primer de l'apartat primer del capítol I
1.1.2 Subapartat segon de l'apartat primer del capítol I
i així succesivament....
3.2. Activitat pràctica: suposem que heu d'ordenar una sèrie d'exercicis que heu fet. Feu un esquema numèric (o índex) dels següents titulars:
El Paleolític Superior
L'etapa industrial
Les etapes de la Història
L'etapa depredadora
El Paleolític
L'Edat Mitjana
El Neolític
El Mesolític
L'edat Moderna
L'etapa agrària
L'Edat Antiga
El Paleolític Inferior
- L'esquema numèric és útil com a índex, però proporciona poca informació ja que solament permet agrupar ordenadament els titulars de la informació que tenim. Així que si també volem presentar el contingut dels diferents capítols i apartats de l'index que tenim, haurem d'utilitzar l'esquema en claus. Estudia les normes següents que són les que cal seguir per fer un esquema en claus:
4.1 Per fer l'esquema d'una informació que sabem, primer hem de fer una selecció entre les idees que sabem fins arribar a escollir la idea o eix central de la informació que sobre el tema tenim; és a dir, aquella sobre la qual gira tot el contingut de la informació, aquella que es relaciona amb la majoria i que respon a la pregunta: de què tracta?.
A continuació, s'han d'ordenar i agrupar les idees fonamentals que tinguin una mateixa relació amb la idea central . O sigui, totes les característiques, o totes les causes, o totes les conseqüències, per exemple. Aquesta relació s'estableix a través d'una clau principal, que indicarà característiques o causes o conseqüències, etc. Convé escriure frases curtes que expressin en poques paraules el contingut essencial de l'idea.
Després, cal anar ampliant la resta de l'esquema: afegint a cada una de les idees fonamentals la resta d'informació que sabem, obrint una nova clau.
4.2 Activitat pràctica: Feu un esquema en claus del titulars anteriors.
4.3 Feu l'esquema un claus de la informació que sabeu sobre l'Etapa Depredadora.
|